تبلیغات
معراج - امامت از نظر عقل 8
تارنمای اعضای نهاد مقام معظم رهبری در دانشکده کشاورزی و دامپزشکی شیراز

برهان ربوبیت

ربوبیت خداوند نصب امام را ایجاب می‌كند. كلمه «رب» به معنی كسی است كه انسان را پرورش می‌دهد و راه سعادت و شیوه زندگی را به انسان می‌آموزد وانسان باید قانون زندگی كردن را از او فرا بگیرد.

بزرگترین مشكلی كه انبیاء با امت‌ها داشته‌اند بر سر مسأله ربوبیت و قانون‌گذاری بوده است. یعنی تمامی‌پیامبران سخنشان این است كه چون خداوند خالق و اله ما هست پس خود او باید رب و پرورش دهنده و قانون‌گذار ما باشد و ما باید از قوانینی كه او می‌گوید (كه همان دین است) پیروی كنیم. و اگر دقت شود می‌بینیم كه در قرآن هیچ آیه‌ای برای اثبات وجود خدا نیامده است، بلكه خداوند می‌فرماید «وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَنْ خَلَقَ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى‏ یُؤْفَكُونَ (عنكبوت/61)» «و هر گاه از آنان بپرسى: «چه كسى آسمانها و زمین را آفریده، و خورشید و ماه را مسخر كرده است؟» مى‏گویند: «الله‏» پس با این حال چگونه آنان را منحرف مى‏سازند؟»

دقت كنید كه همه مردم می‌دانند كه خالق آنان یكی بیشتر نیست، مشكلی كه در امت‌ها وجود داشت این بود كه آیا همان كسی كه ما را خلق كرده است باید برنامه زندگی و سعادت و راه رسیدن به سعادت را برای ما تعیین كند یا نه؟

بنابراین، هرگاه مردم به تنهایی و به دور از وحی الهی و سخن رهبران الهی برای سعادت خود و دیگران تصمیم گیری كنند در واقع منكر ربوبیت خداوند شده‌اند. انتخاب امام و رهبر هم یكی از مصادیقی است كه نشان‌دهنده انكار ربوبیت خداوند است.